دین وزندگی دوم متوسطه همراه با پاسخ تشریحی
درس اول : جلوه های حکمت و تدبیر |
هدف کلی : آشنایی بیشتر با غایت مندی و حکمت و تدبیر در خلقت و انس و توجه بیشتر به خالق حکیم و مدبر جهان |
مرور بر مفاهیم |
۱٫ هر موجودی از اجزای خاص و معینی تشکیل شده است . |
« آیات شریفه ۱۸۹ تا ۱۹۱ آل عمران » |
۱- آیات شریفه ی ۱۸۹ تا ۱۹۱ آل عمران ، دو نشانه را برای صاحبان خرد معرفی می کند : ۲- با توجه به آیات شریفه ی فوق ،صاحبان خرد ویژگی هایی دارند از جمله : ۳- از دقت در آیات شریفه ی فوق این مطلب مستفاد می شود : ۴- جهانی خیالی و بدون قانون و نظم دارای ویژگی هایی می باشد از جمله: |
جهان واقعی |
۵- اکسیژن و هیدروژن دو عنصر ساده از عناصر طبیعت اند . هر کدام ساختمان خاصی دارند که این ساختمان را از دست نمی دهند . نه ساختمان اکسیژن به هیدروژن تبدیل می شود ،نه به عکس . اما هر گاه که این دو با یکدیگر همکاری می کنند ، نظامی جدید به نام آب را پدید می آورند که حیات موجودات زنده بر روی کره ی زمین به وجود آن بستگی دارد . شاید این همکاری را بتوان موثرترین همکاری روی کره ی زمین دانست ، زیرا بزرگ ترین نتیجه و فایده را به دنبال دارد . ۶- قند یک ترکیب نظام مند است زیرا موجودات زنده از جمله انسان نیازمند ماده ای به نام (( قند ))هستند تا انرژی خود را تامین کنند و زنده بمانند . این ماده با همکاری میان آب و دی اکسید کربن و کمک خورشید در گیاه ایجاد می شود تا هم خود گیاه از آن استفاده کند و هم حیوان و انسان از آن بهره ببرند و رشد کنند . در واقع ، قند یک ترکیب نظام مند است که برای تامین انرژی و فایده های دیگر ، در طبیعت ساخته می شود . ۷- میان (( همکاری و نظم )) و (( قانون مندی )) رابطه ای وجود دارد که می توان گفت یکی از مهمترین همکاری روی کره ی زمین به وسیله سه عنصر ساده ی اکسیژن ، هیدروژن و کربن به انجام می رسد و بزرگ ترین فایده ها را به ارمغان می آورد . این عناصر ، هر کدام ساختمان خاصی دارند که وقتی با دیگری همکاری می کنند و ترکیب می شوند ، نظام و ساختمان جدیدی پدید می آورند . اجزای این ساختمان به گونه ای هستند که خواص و آثار جدیدی را از خود بروز می دهند . یعنی همکاری و ترکیب میان پدیده ها از نظم و قانون مندی خاصی پیروی می کنند و نتایج معین و مشخصی را به دنبال دارد . این حالت را می توانیم در همه موجودات پیرامون خود ، هم چون سنگها ، فلزات ، گیاهان ، حیوان ها و انسانها ببینیم . ۸- ویژگی های جهان واقعی عبارتند از : ۹- از ویژگیهای جهان واقعی (( پیوستگی و ارتباط میان وظایف و مسئولیت ها )) را چنین می توان شرح داد : |
شاخصه های اصلی |
۱۰- شاخصه ی اصلی مجموعه های قانون مند و منظم هدف و غایت است . |
اندیشه و تحقیق ، ص ۱۷ کتاب درسی |
۱٫قرآن کریم ما را به تفکر در نظام آفرینش دعوت می کند تا به خالق حکیم و مدبر آن پی ببریم . ۲٫ تصور جهانی بودن نظم ، همکاری و قانون امکان پذیر نیست . ۳٫ در جهان خلقت نمونه های واقعی و عینی از قانون مندی ، نظم و همکاری دیده می شود . شاخصه ی اصلی مجموعه های دارای نظم در جهان ولقعی ، هدف و غایت مندی است . ۴٫تفاوت اجزا فعالیت ها و همکاری های مجموعه ها به خاطر تفاوت هدف ها و غایت های آن ها ست . نتیجه: مجموعه ی غایت مند دارای نظام به طرح نقشه ی مدبرانه و حکیمانه نیاز دارد و خداوند خالق حکیم و مدبر این مجموعه را طراحی و هدایت می کند . |
۲٫ در آیات ۸۸ سوره ی نمل و ۳ سوره ی ملک بیندیشید و توضیح دهید که منظور از « اتقان صنع » و « نبودن خلل و شکاف » در هستی چیست و این عبارات چه ارتباطی با درس دارند ؟ |
آیه ی ۸۸ سوره ی نمل : آیه ی ۳ سوره ی ملک : |
۳- ابتدا این خطبه ی حضرت علی (ع) را که در نهج البلاغه آمده است ،بخوانید و سپس ویژگیهای خلقت خداوند را از آن استخراج کنید. |
او خداوندی است که موجودات را آفرید ،بدون اینکه از هیچ نمونه ی آماده و پیش ساخته ای ایده بگیرد و از کار خالق دیگری که پیش از وی جهانی را آفریده باشد ،تقلید کند . |
ویژگی های خلقت خداوند را از این خطبه استخراج کنید. |
الف ) بدیع بودن و بی سابقه بودن خلقت |
خودآزمایی : |
ج ) پیوستگی – ارتباط |
۲٫ به فرموده ی قرآن کریم صاحبان خرد در ………….. اندیشه می کنند . |
ج ) آفرینش آسمان ها و زمین – آمد و شد شب و روز |
۳٫ کدام عنصر است که سبب پیدایش یک نظام می شود و به تمام فعالیت های آن معنا می بخشد ؟ |
ج ) هدف و غایت |
۴٫ همکاری و پیوستگی و نظام برای چیست ؟ |
ج ) این عناصر برای آن ضرورت دارد که به هدف معینی منجر شود و به سرانجام روشنی برسد . |
۵٫ ایا در این جهان خیالی می توان از قانون و قانون مندی سخن گفت ؟ چرا ؟ |
ج ) خیر زیرا در این جهان در هر لحظه ممکن است بدون علت خاصی ، حادثه ای رخ دهد ، بنا براین قانون و قانون مندی برای آن متصور نیست . |
دین وزندگی ۲
درس دوم : با کاروان هستی |
هدف کلی : تشخیص جهان به عنوان یک نظام یکپارچه که دارای هدف است . |
مرور بر مفاهیم : |
۱٫ مجموعه ی جهان خلقت نظامی واحد و به هم پیوسسته است . |
آیات شریفه یونس ۵ ، نور ۳۱ و ۳۲ ، آل عمران ۸۳ |
۱٫ یک پیوستگی طولی و یک پیوستگی عرضی میان نظام ها بر قرار است . ۲٫ با ذکر این مثال ، پیوستگی طولی میان نظام ها را بیان می کنیم : |
|
۳٫ منظور از «رابطه ی عرضی »میان نظام هااین است که غیر از رابطه ی طولی , مجموعه ای از اعضا هستند که به هم مرتبط و پیوسته اند .این اعظا در عرض یک دیگر و انجام دادن فعالیتی مشترک ,یک مجموعه را می سازند. |
ارتباط طولی دستگاه ها
|
ارتباط عرضی دستگا ه ها
|
۴٫ نظام های بزرگ از به هم پیوستن نظام های کوچک شکل می گیرند ؛ بدین صور ت که بطن ها ، دهلیزها و دریچه ها قلب را می سازند ، قلب و سرخرگ و مویرگ دستگاه گردش خون ، و مجموعه ای از دستگاه ها نیز بدن را شکل می دهند . ۵٫ ویژگی های یک نظام یک پارچه : |
نظام واحد جهانی |
مثال زیر بیان گر « پیوستگی نظام جهانی » یا به عبارت دیگر « نظام به هم پیوسته ی جهانی » است: ۶٫ درک روابط و پیوستگی میان نظام ها از این طریق آسان تر می شود که هر قدر علم و دانش بشر توسعه یابد ,درک روابط و پیوستگی میان نظامها آسان تر می شود. ۷٫ نظام واحد جهانی از پیوستگی و ارتباط میان نظامها یک نظام واحد جهانی حاصل می شود. ۸٫ عمرموجودات و نظامهای این دنیای به هم پیوسته نامحدود و دایمی نیست . هر یک از این نظامها انرژی و استعدادی محدود دارند و روزی به پایان می رسد. ۹٫ نامحدود بودن عمر نظامهای دنیوی به معنای نیستی و نابودی نیست ،بلکه برای پیوستن به نظامی دیگر و تجدید سازمان و استمرار در متن نظامهای دیگر صورت می گیرد .اجزای متلاشی شده در یک چرخه ی طبیعی دوباره بازسازی می شوند و به نظامی بالاتر و برتر با انرژی بیشتر به هم می پیوندند .۱۳- آیه ی …ما تری فی خلق الرحمن من تفاوت فارجع البصر هل تری من فطوریعنی نمی بینی در آفرینش خدای رحمن هیچ بی نظمی و گسستی .پس بار دیگر دیده بگردان آیا هیچ شکافی می بینی . ۱۰٫ مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان درباره ی همین آیه می فرماید :منظور از عدم تفاوت این است که تدبیر الهی چون حلقه های زنجیر ،در سراسر جهان به هم پیوسته و متصل است .موجودات به گونه ای با یکدیگر مربوطند که آثار فعالیت یکی ،نصیب دیگری می شود ،همانطور که خود آن برای ثمر دادن به موجودات دیگر وابسطه و نیازمند است …پس منظور از نبودن تفاوت در خلقت آن است که خداوند اجزاو اعضای جهان خلقت را طوری آفریده که بتوانند به هدفی که برای آن خلق شده اند برسند و دیگران مانع او نشوند … |
اندیشه و تحقیق ،ص ۲۹ کتاب درسی |
الف) بدن انسان تمثیلی است برای نظام واحد جهانی ،نظامی که اجزای آن فعالیتهای معینی را در جهت رشد و بالندگی بر عهده گرفته اند . |
۲- برخی از آیات قرآن کریم با عبارت ((و من آیاته….)) آغاز می شود .به آیات ۲۲ تا ۲۵ سوره ی روم و ۲۹ سوره ی شوری مراجعه کنید و با بهره مندی از آنها حکیمانه بودن خلقت را توضیح دهید. |
آیات ۲۲ تا ۲۵ سوره ی روم : |
۳- اگر کسی یقین داشته باشد که جهان از خداست و رو به سوی او دارد ،این یقین چه تاثیری در زندگی او خواهد داشت ؟ |
در چنین حالتی ایمان شخص به خدا تقویت می شود و زندگی برای او معنا و مفهوم تازه ای پیدا می کند .چنین کسی می کوشد که خود را با حرکت جهانی نظام خلقت به سوی کمال بعتر هماهنگ سازد و زندگی خود را جهت دهد و تصمیماتی برای این هماهنگی بگیرد . |
خود آزمایی : |
ج) از پیوستگی و ارتباط میان نظام ها یک نظام واحد جهانی حاصل می شود . |
۲٫ ارتباط و پیوستگی نظام ها به چه صورت است ؟ |
ج ) یک پیوستگی طولی و یک پیوستگی عرضی میان نظام ها بر قرار است . |
۳٫ منظور از « رابطه ی عرضی » میان نظام ها چیست ؟ |
ج ) منظور از «رابطه ی عرضی »میان نظام هااین است که غیر از رابطه ی طولی , مجموعه ای از اعضا هستند که به هم مرتبط و پیوسته اند .این اعظا در عرض یک دیگر و انجام دادن فعالیتی مشترک ,یک مجموعه را می سازند. |
۴٫ با ذکر یک مثال ، پیوستگی طولی میان نظام ها را بیان کنید . |
ج ) نظام ( سلول –> بطن –> قلب –>دستگاه گردش خون –> انسان ) را در نظر می گیریم . از این نظام مشخص می شود که سلول برای بطن ، بطن برای قلب ، قلب برای دستگاه گردش خون و دستگاه گردش خون برای بدن انسان کار می کند تا حیات و رشد بدن تامین می گردد . در این جا با یک پیوستگی طولی مواجهیم به گونه ای که هدف جز کوچک در طول هدف جز بزرگ قرار دارد و آن نیز در خدمت جز بزرگ تر ، تا به برترین هدف ، یعنی حیات بدن می رسیم . |
۵٫ فعالیت نظام های کوچک هم در خدمت خود این نظام و هم در خدمت …………………. است . |
ج ) نهایی ترین هدف نظام |
دین وزندگی۲
درس سوم : سرمایه های رشد |
هدف کلی :آشنایی با جایگاه انسان در نظام خلقت و ارزشهای انسان |
مرور مفاهیم |
۱- ارزش هر کس به درک و فهم او از حقیقت هستی و جایگاه انسان در کاروان آفرینش بستگی دارد . ۲- ودیعه های الهی در انسان عبارتند از : ۳- از وجدان اخلاقی تعبیر به نفس لوامه شده است. ۴- برترین نعمتی که خدا در وجود انسان قرار داده است قوه ی عقل است ۵- قوه ی عقل تشخیص دهنده ی درستی از نا درستی و خوبی از بدی است ۶- حجت آن چیزی است که با آن علیه انسان دلیل می آورند ۷- حجت آشکار رسولان و انبیاء و ائمه ۸- حجت نهان عقل ۹- نتایج پذیرش دعوت انبیاء: ۱٫ ارزش هر کس به درک و فهم او از حقیقت هستی و جایگاه انسان در کاروان آفرینش بستگی دارد . |
سوره ی اسراء – آیه ی ۷۰ |
۴٫ پیام این آیات چنین است که خداوند درمیان موجودات جهان ،انسان را برای خود برگزید و بهشت ویژه اش را به او اختصاص داد و فرمود : (( جهان را برای تو آفریدم و تورا برای خودم )) . |
سوره ی انسان – آیات ۲ و ۳ |
۵٫ آیات شریفه ی فوق درباره ی منزلت انسان بیانگر این مفهوم است که خداوند انسان را صاحب اراده و آزاد آفرید و مسئول سرنوشت خود قرار داد و او از انسان خواسته است با کار و ابتکار خود زمین را آباد سازد و با انتخاب خود ،یکی از دو راه سعادت و شقاوت را اختیار کند . |
سوره ی فصلت – آیه ی ۵۳ |
۸٫ آیه ی شریفه ی فوق بیان گر این مفهوم است که کافی است انسان با دیده ی دل ،در خود و جهان نظر کند و جلوه های قدرت ،حکمت ،رحمت و مهربانی خداوند را در آنها ببیند و سرشت خدا آشنا که یکی از ودیعه های الهی در انسان است از آن مستفاد می شود. |
سوره ی شمس – آیات ۷ و ۸ |
۱۱٫ آیات شریفه ی فوق بیانگر این ودیعه ی الهی است :گرایش به نیکی ها و زیبایی ها یعنی انسان نیکی ها و بدی ها و زیبایی ها و زشتی ها را درک می کند و در خود گرایشی به سوی نیکی ها و زیبایی ها احساس می کند .کرامت ،بزرگواری ،صداقت و عدالت را دوست دارد و از دو رویی ،ذلت ،دون همتی و ظلم بیزار است . |
اندیشه و تحقیق |
سرشت خدا آشنا – گرایش به نیکی ها و زیبایی ها – وجدان اخلاقی – قوه ی عقل |
۲٫ با مراجعه به آیات ۳ سوره ی تغابن و ۲و۳ سوره ی انسان ، برخی دیگر از ویژگی هایی را که بیان گر سرشت متعالی انسان است ، استخراج کنید و برداشت خود را از آن ها توضیح دهید . |
آفرید آسمان ها و زمین را به راستی و بنگاشت شما را و تصور کرد ، پس نیکو کرد صورت های شما را و به سوی اوست بازگشت . ( تغابن ۳) به درستی که ما آفریدیم انسان را از نطفه ی ممزوج و مخلوط با هم که بیازمائیم اور ا پس گردانیدیم او را شنوای بینا به درستی که ، هدایت کردیم او را به راه راست یا شکر گذار و یا ناسپاپ است . ( انسان ۲و۳) |
۳٫ در آیات ۵۴و۵۵ سوره ی قمر تامل کنید و ببنید چه جایگاهی برای انسان پیش بینی شده است . |
محققا اهل تقوی در باغ ها و کنار نهرها منزل گزینند ، در منزلگاه صدق و حقیقت نزد خداوند از عزت و سلطنت جاودانی متنعمند . |
خودآزمایی : |
ج ) حقیقت هستی |
۲٫ اگر انسان دعوت انبیا را بشنود و روزنه ی قلبش را به روی الهامات و امدادهای الهی بگشاید ………… و …………. در وجودش تجلی می کند . |
ج ) ایمان – عمل صالح |
۳٫ در مورد حقیقت انسان ، حدیثی از امام علی (ع) بیان کنید . |
ج ) خدا رحمت کند انسانی را که بداند از کجا آمده ، در کجا قرار دارد و به سوی کجا رهسپار خواهد شد . |
۴٫ آیه ی ۷ و ۸ سوره ی شریفه شمس بیانگر کدام ودیعه الهی است ؟ توضیح دهید . |
ج ) گرایش به نیکی ها و زیبایی ها یعنی انسان نیکی ها و بدی ها و زیبایی ها و زشتی ها را درک می کند و در خود گرایشی به سوی نیکی ها و زیبایی ها احساس می کند .کرامت ،بزرگواری ،صداقت و عدالت را دوست دارد و از دو رویی ،ذلت ،دون همتی و ظلم بیزار است . |
۵٫ منظور از قوه عقل چیست ؟ |
ج ) منظور از قوه عقل ، تشخیص دهنده ی درستی از نادرستی و خوبی از بدی است . |
دین وزندگی ۲
درس چهارم : روزنه های خطا |
هدف کلی : آشنایی با موانع رشد و کامل و عوامل سقوط انسان و گرایش به دوری از آن ها |
مرور بر مفاهیم |
۱٫ موانع رشد و رستگاری عبارتند از : ۲٫ تحریک کننده ی درونی به سوی گناه همان نفس اماره است . ۳٫ قرآن کریم جهل را سرچشمه ی بسیاری از گناهان و لغزش ها داند . ۴٫ ایمان به آخرت سبب دوری از گناه می گردد . ۵٫ راه های وسوسه کردن انسان توسط شیطان عبارتند از : ۶٫ از نظر قرآن کریم عامل اصلی گناه خود انسان است . ۷٫ ابعا وجود انسان عبارتند از : ۸٫ « ثابت بودن خود » و « رویاهای صادقه » اثبات کننده ی بعد روحانی وجود انسان هستند . ۹٫ « من » و « هویت » انسان ثابت است و مستقل از جسم اوست . ۱۰٫ روح ثابت است یعنی این که تجزیه و تحلیل نمی پذیرد و فرسوده و مستهلک نمی شود ۱۱٫ در رویای صادقه انسان از زمان حال و مک |